vineri, 18 septembrie 2009

Firmele de medicamente au inceput cuponiada pilulelor

Pana acum o luna, te duceai la magazin cu un cartonas sau un petic de ziar, zis "cupon promotional", si luai masina de spalat sau televizorul cu 5 la suta mai ieftin. Clientul facea economie de cateva sute de mii, iar firma isi facea vanzare. Mai nou insa, te poti duce cu cuponul la farmacie sa primesti gratis un medicament pentru astm. Bucurie mare, desigur, pe capul pacientilor, care nu au de unde sa stie insa ca dupa ce trece perioada promotionala, vor plati ca pe oricare alta pastila. Companiile care descopera si produc medicamente se autointituleaza "firme etice" si au coduri interne, care le reglementeaza strict actiunile de promovare. Lucru normal, de altfel, cand miza este sanatatea sau viata oamenilor. La inceputul anilor '90, cand firma britanica GlaxoSmithKline a schimbat conducerea din Romania, s-a spus ca a fost tocmai pentru ca promova prea agresiv medicamentele: facea o reclama la citostatice la fel ca reclama la Cola. Aceeasi companie, devenita intre timp cel mai mare producator de farmaceutice de pe piata romaneasca, dupa ce a cumparat Europharm, a lansat in luna octombrie un program prin care ofera gratuit, din punctul de vedere al pacientului, dar decontat de Casa de Asigurari de Sanatate, medicamentul Seretide, pentru tratamentul astmului bronsic. Eliberat numai pe baza de reteta, Seretide poate fi prescris bolnavului de catre doctor, care va insoti recomandarea si de cuponul cu discount. Fiindca nu se stie pe ce baza au fost selectati medicii care au primit cupoane, apare concurenta neloiala fata de medicii care nu au fost inclusi in program. Concurenta neloiala continua la farmacie: cele care nu sunt incluse in lantul Glaxo, pierd vanzarea de Seretide. Pacientii nu au de unde sa stie daca sensibilizarea lor fata de acest medicament nu ar putea face ca prescrierea sa le fie necesara si dupa expirarea perioadei promotionale, la sfarsitul lunii decembrie. Mai mult, daca Glaxo isi permite sa suporte cu "generozitate" o pierdere de 35 la suta din costul produsului de ce nu face discount din start Casei de Asigurari? Companiile producatoare de medicamente anti-HIV au dovedit ca se poate, practicand preturi mai mici si cu 85 la suta, in relatia cu Asigurarile. Daca aceasta strategie cu puternic iz de dumping va fi urmata si de alte companii, presiunile pe bugetul Asigurarilor vor creste semnificativ. Reprezentantul primului-ministru, prof. Dan Georgescu, s-a aratat ingrijorat ca asemenea practici, pe care compania nu le experimenteaza in tarile europene, ar putea constitui o forma de concurenta neloiala si ar putea duce la cresterea consumului. La randul sau, presedinta Agentiei Nationale a Medicamentului, farmacist Magdalena Badulescu a tinut sa mentioneze ca acest tip de activitate este ilegala si se poate sanctiona cu amenda de pana la 15 milioane lei sau cu retragerea produsului de pe piata. Ministerul Sanatatii si Familiei s-a declarat preocupat de faptul ca Glaxo pare a practica dumpingul, avand o atitudine incorecta in afaceri. Dar nici una dintre aceste institutii nu a facut nimic pentru lamurirea situatiei. In mod paradoxal, nici cei pagubiti in mod direct nu s-au sesizat inca. Casa de Asigurari de Sanatate nu a luat nici o pozitie, iar Asociatia Romana a Producatorilor Internationali de Medicamente, care arbitreaza litigiile intre membrii sai, nu are ce arbitra de aceasta data, intrucat nici o alta companie nu a facut plangere impotriva Glaxo.